Onze principes

Duurzame keuzes gaan gepaard met dilemma’s. Maar dat houdt ons niet tegen. We willen je graag een paar adviezen geven. Want als we bij de pakken neer gaan zitten, gebeurt er helemaal niets.
Onze ‘etiquette’ luidt dan ook, consumeer zoveel mogelijk:

1. Vers

Echt verse producten (dus niet voorverpakt) zijn smaakvoller en gezonder. Ze bevatten meer vitaminen en mineralen, minder vetten en zout dan eten in pakjes, zakjes of kant-en-klaarmaaltijden. Als je zelf iets bereidt, weet je wat je binnen krijgt. In de supermarkt  lezen wij etiketten en denken dan aan voedselgoeroe Michael Pollan. Die tipt: ‘Eet geen ingrediënten die je grootmoeder niet kent.’

2. Seizoensgebonden

Seizoensproducten van de koude grond kosten minder energie en CO2-uitstoot. Groente en fruit uit het seizoen smaakt veel rijker en is meestal ook nog een stuk goedkoper . Op de website van Velt en Milieu Centraal vind je een handige seizoenskalender met alle soorten groente en fruit.

3. Biologisch

We kiezen voor ingrediënten waar geen bestrijdingsmiddelen op zijn gebruikt die de natuur niet kent; geen genetisch gemanipuleerde toestanden; geen antibiotica voor de dieren die niet ziek zijn. Dieren op biologische boerderijen hebben een vrijer leven, zien daglicht, leven langer, gebruiken hun spieren en hebben meer bewegingsvrijheid. Dat proef je.
Maar let op: soms volgen boeren of telers in grote lijnen biostandaarden, maar zijn ze niet gecertificeerd, omdat dit nogal een duur en ingewikkeld proces is. Nog belangrijker is dus om te weten wie er achter je producten zit en hoe deze worden gemaakt.

4. Lokaal en/of fairtrade

Groente en fruit uit je eigen streek zijn vaak verser en kosten minder CO2-uitstoot. Je stimuleert bovendien de lokale economie en het is ontzettend leuk en leerzaam om de boer of teler achter je product te ontmoeten.
Als het niet mogelijk is om producten uit je regio te halen, kies dan voor fairtrade producten. Die geven boeren in ontwikkelingslanden eerlijke kansen.

5. Minder vlees

De productie van dierlijke producten veroorzaken milieuproblemen en dierenleed. En dat terwijl de gemiddelde mens meer eiwitten binnen krijgt dan nodig. Wissel dierlijke producten af met groente, fruit, noten en peulvruchten. Of kies voor verantwoord vlees of goede vleesvervangers.

6. Goede vis

Vis eten is gezond. Je wilt echter geen vis die met uitsterven wordt bedreigd of met slopende vistechnieken is gevangen. Eet daarom niet te vaak vis, wissel soorten af of check de Viswijzer voor verantwoord gevangen vis.

7. Verspil minder

Wij consumenten verspillen ruim een derde van het voedsel dat we hebben gekocht, terwijl er in derde wereldlanden nog altijd voedselschaarste en honger is. Door efficiënter in te kopen, te bewaren en te koken kun je bijdragen aan minder verspilling.

Deze etiquette is een vertrekpunt, zeker geen eindstation. In ons boek vind je meer informatie en tips over goed eten. En we horen ze ook graag van jullie.